Philip Zandén

Philip Zandén är en mångfacetterad regissör och skådespelare. Han fick sitt stora genombrott 1981 som Mozart i succépjäsen Amadeus på Stockholms Stadsteater. Sedan dess har han medverkat i flera klassiska teateruppsättningar på de stora scenerna samt i många film- och tv-produktioner. Med Philips gedigna teatererfarenhet och musikaliska påbrå var steget inte långt till operarepertoaren. Han är idag en etablerad regissör med en bred och imponerande meritlista inom musikteater såväl som teater.

Säsongen 2011/2012 inleds med en pjäs på Judiska teatern. Philip Zandén regisserar Jobs lidanden av den omstridde israeliske dramatikern Hanoch Levin. Och våren 2012 kan man på Stockholms Stadsteater se honom i rollen som Olof Palme i den nyskrivna pjäsen Olof Palme – en pjäs från Sverige.

Våren 2011 gjorde Philip Zandén sin regidebut på Kungliga Operan med Don Pasquale (Donizetti), han regisserade även Operahögskolans uppspel på samma scen. Dessutom regisserade han musikalen Leva livet på Chinateatern. Hösten 2010 regisserade han på Stockholms Stadsteater en uppmärksammad uppsättning av Strindbergs Fadren, här omdöpt till Fadern och med Kjell Bergqvist och Eva Röse i de bärande rollerna.

Under 00-talet har han regisserat ett flertal uppsättningar inom teater, opera och musikal. Framförallt har han varit verksam på Stockholms Stadsteater: Berlin (Hare, 2009), Brott och brott (Strindberg, 2009), Allt om min mamma (Adamson, 2008), Det går an (Love Almqvist, 2008), Figaros bröllop (de Beaumarchais, 2007), Hustruskolan (Molière, 2006), Fordringsägare (Strindberg, 2005), Hamlet (Shakespeare, 2004), Ett dockhem (Ibsen, 2002).

På andra teaterhus regisserade han även Människor i Solen (Teatret ved Sorte Hest i Köpenhamn 2001), Sommarnöjet av Goldoni  (slutproduktion på  teaterhögskolan i Göteborg 2003) Gruffet i Chiozza av Goldoni  (slutproduktion på teaterhögskolan i Malmö 2007).

Inom opera och musikal har han regisserat West Side Story av Bernstein (Chinateater, 2006) och Barberaren i Sevilla av Rosisini (Norrlandsoperan 2004).

1995 gjorde Philip Zandén operaregidebut med Mozarts Enleveringen ur Seraljen på Intima Teatern i Malmö. I slutet av 90-talet var Philip Zandén teaterchef och konstnärlig ledare för Malmö musikteater och har medverkat i och regisserat flera av husets uppsättningar under dessa år. Exempelvis Trollflöjten av Mozart, Putte Hågen och Dåliga människor av Wiehe/Andersson och Tiggarens opera av Pepusch/Gay. Han regisserade även Ett Dockhem på Gladsaxeteater i Köpenhamn 1994 samt Cabaret (Kander/Ebb) för Riksteatern 1997.

Philip Zandén föddes i Göteborg och sjöng som ung i radions gosskör. Han kommer från en musikalisk familj, morfadern är Gösta Nyström, tonsättare till bl a verken Herr Arnes penningar och Sånger vid havet. Efter avslutad skådespelarutbildning på Scenskolan i Malmö kom han till Stockholms Stadsteater 1979. Han fick sitt genombrott 1981 med Amadeus, en föreställning där han imponerade med sitt skådespeleri och pianospel. Han har därefter varit med i många av teaterns uppsättningar: Brott och straff, Figaros bröllop, Affären Danton, Pygmalion, Tolvskillingsoperan, Mästaren och Margerita m fl.

Philip Zandén rör sig vant inom olika genrer och han har prisats för sina insatser. 2002 erhöll han Thaliapriset för rollen som Albert Speer, i föreställningen Speer på Göteborgs stadsteater.

Texten får inte förkortas eller ändras utan Good Companys tillstånd.

philip-zanden-profil