Dmitri Bertman

Dmitri Bertman föddes i Moskva 1967. Han studerade vid ryska Teaterakademin i en klass ledd av professor G P Ansimov. 1990 engagerades han som musikteaterchef på Elizabet Buhne teatern i Salzburg, Österrike.

Under hösten 2010 regisserade Dmitry Bertman Andrea Chenier (Giordano) på Kungliga Operan i Stockholm och under våren en uppsättning av Otello (Verdi) på Norrlandsoperan.

1990 grundade Dmitri Bertman Helikon Operan i Moskva. Ett operahus som snabbt blev erkänt och uppskattat världen över. Man har under åren genomfört gästspel bland annat i London (Queen Elizabeth Hall), Salzburg (Festspielhaus), Montpellier (Opera Berlioz) och i Paris (Théâtre des Champs Elysées). Dmitri Bertmans produktioner har också presenterats vid en rad olika internationall festivaler, exempelvis; The Mermaid i Wexford, 1997; Cosi fan Tutte i Ludwigsburg, 1999; Die Fledermaus med Maestro Rostropovich i Evian, 2000; Lady Macbeth of Mtsensk i Santander, 2001; Aïda under Verdi Festival, Strasbourg, 2001; Les Contes d’Hoffmann och Lulu i Santander och Peralada Festivalerna, 2002; Norma under Santander Festival, 2004; La Clemenza di Tito, Merida Festival, 2004; Nabucco tillsammans med Massy Opera, Duo Dijon och Helikon, 2004.

Dmitri Bertmans kreativitet och kompetens efterfrågas över hela världen. Under flera år har han samarbetat med Canadian Opera Company, ett samarbete som varit ömsesidigt fruktbart och lyckat. Produktionerna Caffee Cantate, Dido and Aeneas, La Traviata och The House of the Dead är fina bevis på detta. Vidare har han regisserat produktioner i Wien (Volksoper), Mannheim, Estland (Estonian National Opera, Vaneimune), Lettland (National Opera), Stockholm (Kungliga Operan).

Sedan 1994 har Bertman även hållit master classes på Berns Opera Studio där han lär ut metoder av Stanislavsky, Mikhail Chekhov och Shaliapin. Vid fem tillfällen har han suttit i juryn för Belvedere Vocal Contest i Wien, Ottavio Ziino Opera Competition i Roma, New York International Opera Auditions.

Dmitri Bertman är idag professor och leder den ryska teaterakademins musikteateravdelning. 1997 fick han en mycket hedrande utnämning i Ryssland som ges till konstnärer man anser utför särskilt hedrande insatser för landet. Han har vunnit det högt uppskattade priset Russian National Golden Mask Award för bästa regi för en Carmen- produktion 1998, The Tsar’s Bride  1999 samt Lady Macbeth of Mtsensk 2001. Andra hedrande utmärkelser är Officier des Palmes Academiques (Frankrike 2003) och utnämningen som Riddare av Malteserkorset (2004). Idag bär han den främsta titel som ges av regeringen i Ryssland, The People’s Artist of Russia.

Bland Dmitri Bertmans senare produktioner kan nämnas: Falstaff, Helikon Opera, 2002; My Fair Lady, Theatre “Et Cetera” 2002; Lulu, Helikon Opera 2002; Eugene Onegin, Premiere Music Theatre of Krasnodar 2002; Tsar’s Bride, Ekaterinburg Opera och Ballet Teater 2002; Prince Igor, Istanbul Opera och Ballet Teater 2002; Pierre le Grand, Helikon Opera 2003; The Makropulos Case, Helikon Opera 2003; Tosca, Lettlands National Opera 2004, Les Dialogues des Carmelites, Helikon Opera 2004; Norma, Santander Festival/Helikon Opera 2004; La Clemenza di Tito, Merida Festival/Helikon Opera 2004; Nabucco, Massy/Dijon/Helikon 2004 (en produktion som för övrigt köptes in av maestro Gergiev och uppfördes på Marinskijteatern 2006.); Eugene Onegin, Kungliga Operan i Stockholm 2005; The Tale of a Real Man, Helikon Opera, 2005; Siberia och Rusalka, Helikon Opera, 2006; La Traviata, Canadian Opera Company, 2006; Rusalka, Erfurt, 2006; Les Contes d’Hoffmann, Vaneimune, 2007; Wallenberg, Estlands National Opera, 2007; Boris Godunov (D. Shostakovich edition), Helikon Opera, 2007; Il Barbiere di Siviglia, Helikon Opera, 2007; Le Nozze di Figaro, Helikon Opera, 2007, The Tsar’s Bride, Teatro Bellini, 2008; Rasputin, Helikon-Opera, 2008; Russalka, Canadian Opera, 2009; Il Re Nudo, Roms Opera 2009; The Queen of Spades, Kungliga Operan i Stockholm 2009.

Övriga utmärkelser: Han tilldelades orden Santa Maria Land (Estland 2008) för sin produktion Wallenberg, en opera av Erkki Sven-Tüür.

Texten får inte förkortas eller ändras utan Good Companys tillstånd.

bertmanhemsidan