Otto Maidi

Otto Maidi trivs lika bra på operascenen som i konserthus och hyllas ofta för sin varma, flödande röst med klockren klang. Otto är också mycket framgångsrik och uppskattad inom musikalgenren.

Säsongen 2011/12 kommer Otto Maidi under våren att sjunga rollen som Titurel i MalmöOperas uppsättning av Parsifal.

Under hösten 2009 framträdde Otto som Colline i Opera Sørs uppsättning av La Bohème.

Redan i åttaårsåldern började Otto Maidi sjunga i söndagsskolan och skolan i Pretoria, Sydafrika. Eftersom han älskade att sjunga fortsatte han, i takt med att han växte upp, göra det i olika körer som S.O.S choir, T.U.A.T.A. Choir and the E.L.C.S.A.M.O. 1996 började han sjunga i Pretoria State Theatre Chorus och i The Pro Musica Opera Chorus. Fem år senare debuterade han som Zenos pappa i två musikaler av William Kentridge: “Zeno @ 4 am” och “Confessions of Zeno” och med de produktionerna sjöng och framträdde Otto i USA och Europa.

Detta var början på hans karriär som professionell sångare och han började resan mot att bli operasångare.

Otto Maidi tog sånglektioner vid The Pretoria Technikon Opera School för Piere du Toit och studerade sedan vid Southern Methodist University i Dallas, Texas, där han fick sin Artist Certificate Degree i Vocal Performance under ledning av professor Barbara Hill-Moore.

Han har framträtt i följande roller: Zenos pappa i Zeno @ 4 am och Confessions of Zeno, Sacristan i Tosca, Bonzo i Madama Butterfly, Colline i La Bohème, Peter i Hansel and Gretel, Crown i Porgy & Bess, Olin Blitch i Susannah, Banco i Macbeth, Ramfis i Aida, Vodnick i Rusalka, Dulcamara i L’Elisir d’amore. Under hösten 2008 framträdde han i Sverige på Lokomotivet i Eskilstuna i en bejublad roll som Joe i Teaterbåten (Jerome Kern).

Otto har också sjungit tillsammans med Cape Town Philharmonic Orchestra, Turtle Creek Chorale (Dallas, Texas at the Meyerson Symphony Centre) och Meadows Symphony Orchestra.

Även oratorier står på repertoaren, såsom: Verdis Requiem, Brahms Requiem, Mozarts Requiem, Charles Gounods Messe Sollenelle, Rossinis Stabat Mater and George Philipp Telemanns TWV 1:884 “Ich will den Kreuzweg gerne gehen”.

Texten får inte ändras eller förkortas utan Good Companys tillstånd.

ottomaidinybild